ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΑΓεΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ Α/ΤΕΕ ΣΤΙΣ 9.12.2023 ΣΤΟ ΘΕΜΑ 7 «ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΙΣΟΤΙΜΙΕΣ ΤΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ»
Ζούμε δυστυχώς σε μία εποχή που οι μνήμη της χρεοκοπίας και όσων επακολούθησαν στη συνέχεια με τα μνημόνια, ωθούν μια μεγάλη μερίδα της κοινωνίας να συμπλέει με τους στόχους της διατήρησης της οικονομικής ανάπτυξης, της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, της συμμόρφωσης με τους στόχους της επενδυτικής βαθμίδας, της συνέχισης σκληρών νεοφιλελεύθερων αναδιαρθρώσεων σε βάρος όχι μόνο των συμφερόντων των μη εχόντων αλλά και σε βάρος αυτού που συνηθίσαμε στη χώρα μας να αποκαλούμε «δημόσιο συμφέρον».
Είναι τελικά η ίδια αντίληψη, που θέλει έναν αχθοφόρο να γίνεται χωρίς ουσιαστική εκπαίδευση σταθμάρχης σε ένα από τους μεγαλύτερους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας, με αυτή που κυριαρχεί στο μυαλό του των ιθύνοντων στο υπουργείο παιδείας, οι οποίοι εδώ και τέσσερα χρόνια τώρα προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των κολλεγιαρχών επιχειρηματιών, δημιουργώντας συνθήκες και προσδοκίες σε γονείς και σπουδαστές ότι οι σπουδές σε κολλέγιο στην πλατεία Κάνιγκος μπορεί να οδηγήσουν σε άδεια άσκησης επαγγέλματος μηχανικού. Σε αυτό το πλαίσιο το υπουργείο παιδείας και οι κολλεγιάρχες προσφάτως απέκτησαν και έναν ακόμα σύμμαχο στη δικαιοσύνη. Αναφερόμαστε στην τελευταία απόφαση του ΣτΕ Ολομ.178-9/2023 για τα κολλέγια η οποία ακόμα και στο μυαλό ενός ανθρώπου που δεν είναι νομικός, κραυγάζει ότι είναι προϊόν διευθέτησης, εξυπηρέτησης ίσως και συναλλαγής.
Δεν είναι ότι δεν ανησυχούμε για όλα αυτά, αλλά έχουμε την αίσθηση ότι καλούμαστε σήμερα ως αντιπροσωπεία υπό τη μορφή κατεπείγοντος να πάρουμε αποφάσεις και μάλιστα σε μια πολύ αντιδραστική κατεύθυνση. Και αυτό γιατί το ξεδίπλωμα της πολιτικής της αναδιάρθρωσης στο θέμα που αφορά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα προγράμματα σπουδών τους, τα επαγγελματικά δικαιώματα, την εγγραφή στο ΤΕΕ και την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος μηχανικού σε συνάφεια με την προσπάθεια μέσω της οδηγίας 2005/36/ΕΚ να αρθεί κάθε φραγμός ενάντια στην ισοπεδωτική κυριαρχία της αγοράς και του αγγλοσαξιονικού μοντέλου στην εκπαίδευση και στο επάγγελμα, δεν είναι χθεσινή. Κάθε επιλογή που πάρθηκε τα τελευταία 20 χρόνια έχει σε τελική ανάλυση ένα και μόνο ένα κοινό στόχο. Την υποβάθμιση των 5ετών πολυτεχνικών σπουδών και τη ρευστοποίηση όλων των συλλογικών αναγνωρίσεων συμφερόντων των μηχανικών σε ένα χυλό από ατομικές δεξιότητες και ατομικές προσβάσεις σε οικονομικές δραστηριότητες.
Εμείς εξαρχής διαγνώσαμε αυτό τον κίνδυνο ο οποίος δεν εμφανίστηκε μονάχα μέσα από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες των κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων αλλά και μέσα από την απροθυμία των κυρίαρχων παρατάξεων που διοίκησαν το ΤΕΕ τα τελευταία χρόνια να υψώσουν σθεναρά το ανάστημά τους απέναντι σε αυτό. Στη πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια μέσα στο ΤΕΕ είναι η αποδοχή ότι σε αυτό το θέμα θα χάσουμε στο τέλος της ημέρας αλλά επειδή αυτό δεν λέγεται στα παραταξιακά ακροατήρια ακόμα και στα πιο νεοφιλελεύθερα, επιλέγεται η λογική της διολίσθησης. Είναι η λογική που λέει να αφήνουμε τα πράγματα να σέρνονται στο διηνεκές, που λέει ότι δεν υψώνουμε κανένα ανάστημα απέναντι στη κυβέρνηση, άλλωστε ποιος ξέρει τι διαμείβεται μεταξύ του φιλοκυβερνητικού προεδρείου του ΤΕΕ και του εκάστοτε υπουργού παιδείας και υποδομών πίσω από κλειστές πόρτες, φέρνουμε σιγά σιγά προτάσεις που βασικά αποτελούν δήθεν διεξόδους με τις οποίες πυροβολούμε τα πόδια μας και κοιτάμε παράλληλα πως θα εκμεταλλευτούμε τις δικαστικές προσφυγές για να καθυστερούμε τα πράγματα.
Αυτή η πολιτική είναι προφανές ότι έχει τελματώσει και ότι για το ΤΕΕ ανοίγονται δύο δρόμοι. Ο ένας, της αποδοχής του πλαισίου πλήρους ρευστοποίησης και εξατομίκευσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων, ο άλλος της αγωνιστικής διεκδίκησης και της υπεράσπισης των ενιαίων πενταετών σπουδών και του επαγγέλματος. Σε κάθε περίπτωση ως ΑΡΑΓέΣ θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή και με όλα αυτά τα δεδομένα να υπάρχουν είναι η χειρότερη στιγμή να εγκαταλείψουμε την θέση υπεράσπισης των ενιαίων επαγγελματικών δικαιωμάτων, της άδειας άσκησης όπως την ξέραμε και να μπούμε σε μία λογική κατακερματισμών και διαβάθμισης του επαγγέλματος όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα από διάφορες σχετικές εισηγήσεις.
Πάνω στα θέματα της πρόσβασης στο επάγγελμα και στην άδεια άσκησης επαγγέλματος θεωρούμε ότι υπάρχουν 3 θέματα ανοιχτά αυτή τη στιγμή που χρήζουν διαφορετικής απάντησης:
α) Όσον αφορά τους απόφοιτους των σχολών και τμημάτων που έχουν μετατραπεί σε 5ετών σπουδών (πρώην ΤΕΙ) θεωρούμε ότι όπου πληρούνται οι προϋποθέσεις επάρκειας των προγραμμάτων σπουδών, οι απόφοιτοι μπορούν να οδηγηθούν στην απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος σε μία από τις 13 βασικές ειδικότητες με πλήρη δικαιώματα. Υπογραμμίζουμε ότι δεν πρέπει να γίνουν συλλήβδην αποδεκτές οι αιτήσεις των τμημάτων αλλά να εξεταστούν διακριτά και πλήρως από την επιτροπή του Υπουργείου Μεταφορών, γεγονός που διαφαίνεται και από τις αιτήσεις που έχουν υποβάλλει τα 6 πρώτα Τμήματα. Επιμένουμε ότι η απόφαση για την συμμετοχή του ΤΕΕ στην επιτροπή αυτή έχει ληφθεί με την προϋπόθεση ότι θα επιμείνουμε μέχρι τέλους στην υπεράσπιση των προϋποθέσεων που θέσαμε και ότι αν δούμε ότι πάνε να προσπεράσουν την γνώμη του ΤΕΕ θα κινήσουμε γη και ουρανό ώστε αυτό να μην προχωρήσει. Γενικώς επιθυμούμε να προχωρήσει η διαδικασία εξέτασης των τμημάτων 5ετών σπουδών και να ανοίξει ο δρόμος για τα τμήματα με προγράμματα σπουδών που πληρούν τις προϋποθέσεις, ώστε να μη μένουν στο κενό και χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα οι εκατοντάδες νέες και νέοι μηχανικοί.
β) Όσον αφορά τους αποφοίτους των ΤΕΙ πριν την μετατροπή των ιδρυμάτων τους σε 5ετών σπουδών, δηλαδή όσους έχουν 4 έτη σπουδών, θεωρούμε ότι η εκπροσώπηση των συμφερόντων τους μέσα από την ΕΕΤΕΜ είναι πολύ καλύτερη από μια εισαγωγή τους στο ΤΕΕ με όρους υποτέλειας. Για αυτό τον λόγο έχουμε τοποθετηθεί αρνητικά σε κάθε προσπάθεια δημιουργίας μητρώου ΤΕ μέσα στο ΤΕΕ. Επισημαίνουμε τον κίνδυνο μήπως ένα μέρος των αποφοίτων ΤΕΙ προσπαθήσει μέσα από σπουδές σε κολλέγια να αποκτήσει σπουδές πενταετούς διάρκειας και να διεκδικήσει πλήρη δικαιώματα στο μέλλον παρακάμπτοντας την σημερινή διέξοδο που τους δίνεται να περάσουν με κατατακτήριες και να σπουδάσουν στο πολυτεχνείο.
γ) Όσον αφορά τα κολλέγια η στάση μας παραμένει σταθερή και απόλυτη. Δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι το ΤΕΕ δεν θα πρέπει να επιτρέψει την απαξίωση των Διπλωμάτων των ενιαίων 5ετών αδιάσπαστων προγραμμάτων σπουδών των Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών της χώρας αποδεχόμενο την αποσύνδεση της άσκησης του επαγγέλματος του Μηχανικού από τους ακαδημαϊκούς τίτλους σπουδών. Σε συνέχεια των παραπάνω, η Κεντρική Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ θα πρέπει να δηλώσει ότι διαφωνεί πλήρως με την επιχειρούμενη αναγνώριση των κολλεγίων και σε συντονισμό με τους επιστημονικούς συλλόγους, τα σωματεία, τους φορείς των μηχανικών, τα Πολυτεχνεία της χώρας και τους φοιτητικούς συλλόγους, να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να μην περάσει αυτή η πολιτική.
Υπενθυμίζουμε και επαναφέρουμε συνεπώς την ομόφωνη απόφαση του 2020:
«Η Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε. υπερασπίζεται αταλάντευτα τη δημόσια, δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση και το ενιαίο, αδιάσπαστο πενταετές δίπλωμα μηχανικού. Ως εκ τούτου καταγγέλλει απερίφραστα τη μεθόδευση της Υπουργού Παιδείας και της Κυβέρνησης συνολικά να νομοθετήσει κατά κυριολεξία νύχτα με τροπολογία της τελευταίας στιγμής την υποχρέωση των επαγγελματικών φορέων να εγγράφουν εντός ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης τους αποφοίτους κολεγίων που έχουν αναγνωρισμένα επαγγελματικά προσόντα.
Η Αντιπροσωπεία του Τ.Ε.Ε.
Α) Καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση να αποσύρει την κατάπτυστη νομοθετική ρύθμιση.
Β) Δηλώνει ότι θα προβεί σε κάθε ενέργεια προκειμένου να μην προχωρήσει η εγγραφή αυτών των αποφοίτων μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας.
Γ) Η Αντιπροσωπεία αποφασίζει και εξουσιοδοτεί τη Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε.:
- να προσφύγει ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών αρχών, ώστε να ακυρωθεί η προωθούμενη ρύθμιση.
- από κοινού με τα Μέλη της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. να αναλάβει κοινές πρωτοβουλίες μαζί και με τα άλλα Επιμελητήρια και τους επιστημονικούς συλλόγους των μηχανικών και να συντονίσει τη δράση του Τ.Ε.Ε. με τα Πολυτεχνεία και τις Πολυτεχνικές Σχολές, να προχωρήσει σε νέου τύπου πολύμορφες δράσεις κινητοποιήσεων υπό το συντονισμό αυτό.»