ΓΙΑ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ / ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡ.Ε.Σ.Α.

ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΔΟΛΟΦΟΝΙΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

                                                                                       ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΕΣΑ 24.07.2023

*η ΠΡ.Ε.Σ.Α (Πρωτοβουλία Ενωτικής Συσπείρωσης Αριστεράς Πολιτικών Μηχανικών) είναι σχήμα που παρεμβαίνει στο Σύλλογο Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος

Η κατάρρευση ενός τμήματος της γέφυρας στον κόμβο Κ1 της Περιμετρικής Πατρών πάνω από την οδό Διοδώρου στην κατεύθυνση Πάτρα-Πύργος, την Κυριακή 23 Ιουλίου 2023, είχε ως τραγικό απολογισμό ένα νεκρό και αρκετούς σοβαρά τραυματίες.  Τα θύματα ήταν εργαζόμενοι που εργάζονταν πάνω στη γέφυρα τη στιγμή της κατάρρευσης, αλλά και πολίτες της περιοχής που βρίσκονταν κάτω από τη γέφυρα και εγκλωβίστηκαν κάτω από τόνους σκυροδέματος.


Είναι προφανές από τις πρώτες μαρτυρίες για το περιστατικό, ότι υπήρξαν αφενός τεχνικές αστοχίες και αφετέρου δεν τηρήθηκαν τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας που θα έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί. Παραθέτουμε ορισμένα εύλογα ερωτήματα:

  • Οι εργασίες κατεδάφισης του καταστρώματος της γέφυρας, οι οποίες γίνονταν στα πλαίσια του έργου αποκατάστασης της στατικής επάρκειας της γέφυρας, πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές (ΕΤΕΠ 1501-15-01-03-00) των αντίστοιχων εργασιών?

Είναι οφθαλμοφανές πως τα οχήματα έργου και οι εργαζόμενοι, τεχνικοί και χειριστές, έχουν καταρρεύσει μαζί με το κατάστρωμα της γέφυρας. Είτε η κατεδάφιση έγινε από τις εργασίες οχημάτων έργου, είτε η κατεδάφιση προκλήθηκε από άλλη αιτία, υπάρχουν δεδομένα ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΣΤΟΧΙΕΣ για τις οποίες πρέπει να γίνουν έρευνες στο πεδίο για τις ευθύνες του εργολάβου εργασιών και του επιβλέποντος του έργου. Η παρουσία του επιβλέποντος στο έργο, η πραγματοποίηση εργασιών μόνο από εξειδικευμένο εργατοτεχνικό προσωπικό και η έδραση των οχημάτων έργου εκτός κατεδαφιζόμενης περιοχής θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενα πριν την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας στο πεδίο.

  • Ο αποκλεισμός της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων της υποκείμενης οδού Διόδωρου ήταν επαρκής ?

Από ότι φαίνεται δεν υπήρχε ούτε εργοταξιακή περίφραξη στο χώρο κατεδάφισης, ούτε φύλαξη του ευρύτερου χώρου εργασιών για απαγόρευση εισόδου πεζών. Υπήρξε μονάχα η σχετική ανακοίνωση από την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ και ελλιπής σήμανση για τον αποκλεισμό κυκλοφορίας οχημάτων κάτω από τη γέφυρα.



  • Οι εργασίες στο συγκεκριμένο εργοτάξιο είχαν σχετική άδεια να γίνουν ημέρα Κυριακή, σε ακραίες θερμοκρασιακές συνθήκες με πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου ?

Σε μια περίοδο που έχει εκδοθεί συμπληρωματικά η σχετική Υπουργική Απόφαση από το υπουργείο εργασίας για την “Υποχρεωτική παύση εργασιών κατά τη διάρκεια του καιρικού φαινομένου – καύσωνα με την ονομασία ΚΛΕΩΝ” σύμφωνα με την οποία “καθίσταται υποχρεωτική η παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα 12.00’ – 17.00’ σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφερόμενες, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια​”.

Είναι άραγε τυχαίο πως τα εργατικά ατυχήματα στους χώρους εργασίας τεχνικού αντικειμένου (εργοτάξια, εργοστάσια κ.α.) έχουν αυξηθεί δραματικά το τελευταίο διάστημα ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης έντασης εργασίας για την αύξηση της κερδοφορίας των εργοδοτών εταιρειών, της έλλειψης μέσων και μέτρων ατομικής προστασίας του εργαζόμενου προσωπικού και την ανυπαρξία ελέγχων από κρατικούς μηχανισμούς για τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίες.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ ΓΕΦΥΡΩΝ

Τα έργα στο σημείο εκτελεί η παραχωρησιούχος ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, βάσει της από 16 Μαΐου 2019 συμφωνίας για τον καθορισμό των ενισχύσεων και παρεμβάσεων στα υφιστάμενα τεχνικά των τμημάτων Ελευσίνα-Κόρινθος και Ευρείας Παράκαμψης Πατρών μεταξύ του Ελληνικού ∆ηµοσίου και του Παραχωρησιούχου σε τμήματα που έχουν στο παρελθόν κατασκευαστεί από το ελληνικό Δημόσιο. Αντικείμενο των έργων αφορά μεταξύ άλλων στην επισκευή των δίδυμων γεφυρών (Β01) του ποταμού Χάραδρου στην Ευρεία Παράκαμψη Πατρών, λόγω σοβαρών βλαβών και προβλημάτων στατικής επάρκειας. Το 2021 εγκρίθηκε από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ η δέσμευση ποσού με ΦΠΑ 6.517.287,49 ευρώ για την επισκευή των γεφυρών επί της Περιμετρικής και τις εργασίες επιβλέπει ο Ανεξάρτητος Μηχανικός του έργου.



Πρόκειται για το πρώτο τμήμα της μεγάλης Περιμετρικής της Πάτρας μήκους 1 χλμ. που είχε ολοκληρωθεί στις αρχές του 2000 και περιελάμβανε και τις δίδυμες γέφυρες του ποταμού Χάραδρου. Αφορά πιο συγκεκριμένα δύο γέφυρες στην αρχή της Παράκαμψης των Πατρών, μήκους 167 μέτρων και 169 μέτρων αντίστοιχα για κάθε κλάδο κυκλοφορίας, οι οποίες χρήζουν άμεσης επέμβασης για την αποκατάσταση της στατικής λειτουργίας τους. Εκεί έχουν διαπιστωθεί ύστερα από Τεχνική Έκθεση Αξιολόγησης σοβαρές βλάβες, όπως θραύση σκυροδέματος, ρωγμές μεγάλου ανοίγματος, αποδιοργανωμένα και αποχωρισμένα τεμάχια σκυροδέματος, ράβδοι οπλισμού που έχουν αστοχήσει, κ.ά. Η εργολαβία τότε με αρχικό αντικείμενο 12 εκατ.ευρώ έχει ήδη επιδικαστεί ποσό άνω των 25 εκατ.ευρώ ενώ διεκδικούνται επιπλέον ποσά που με τους τόκους εκτιμάται ότι το συνολικό κόστος μπορεί να εκτιναχθεί στα 70 εκατ.ευρώ.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΚΕΡΔΗ / ΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΙΣ ΖΗΜΙΕΣ

Τις εργασίες κατεδάφισης της γέφυρας στο κόμβο Κ1 εκτελούσε η εταιρεία ΑΒΑΞ ΑΕ. Η ανακοίνωση της εταιρείας για το τραγικό περιστατικό μόνο οργή προκαλεί. Δεν μας εξηγεί πότε ακριβώς υποτίθεται είχαν σταματήσει οι εργασίες και πως τελικά κατέρρευσε η γέφυρα αφού είχαν σταματήσει οι εργασίες? Την ασφάλεια των ανθρώπων που βρίσκονται σε εργοταξιακό χώρο, την ευθύνη περίφραξης και φύλαξης του χώρου εργασιών σε ποιον προσπαθούν να τη μεταφέρουν? Στους φτωχοδιάβολους της κοινωνίας που προσπαθούν να βγάλουν λίγα χρήματα από την πώληση σιδηρικών υλικών, τους οποίους εκμεταλλεύονται οι εργολάβοι για να τους κάνουν τσάμπα τη δουλειά? Γιατί τελικά οι εταιρείες δεν κάνουν μόνες τους τη διαλογή υλικών κατεδάφισης, δεν κερδίζουν αρκετά από τις εργολαβικές τους συμβάσεις? Στην περίπτωση αυτή πρόκειται μάλιστα για έναν από τους 5 βασικούς μετόχους της Εταιρείας Παραχώρησης ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. (VINCI 29.9% / ΑΒΑΞ 19,1% / HOCHTIEF 17% / ΑΚΤΩΡ 17% / ΤΕΡΝΑ 17% ).

Τόσο οι κάτοικοι της περιοχής της Πάτρας, όσο και οι επισκέπτες που περνούν από αυτή, γνωρίζουν τα διαχρονικά προβλήματα και του κινδύνους που ελλοχεύουν στο πολύπαθο εθνικό οδικό δίκτυο της περιοχής. Η εκάστοτε κεντρική κυβέρνηση, οι τοπικές περιφέρειες, οι παραχωρησιούχοι και οι μεγαλοεργολάβοι έχουν μετατρέψει ένα βασικό κοινωνικό αγαθό για σύγχρονες και ασφαλείς μεταφορές σε ένα κερδοφόρο παιχνίδι για τους ίδιους, μεταφέροντας τις ζημιές, οικονομικές και άλλες, στους πολίτες.

Ιδιωτικοποιήσεις βασικών δημόσιων υποδομών, παραχωρήσεις λειτουργίας επικερδών υπηρεσιών, απευθείας αναθέσεις έργων, αμαρτωλές συμβάσεις με δυσμενείς όρους για το δημόσιο συμφέρον, ανυπαρξία επιβλέψεων και ελεγκτικών μηχανισμών. Είναι η ίδια πολιτική που εφαρμόζεται σε όλα τα πεδία των μεγάλων υποδομών (οδικών αξόνων, συγκοινωνιών, ενέργειας κ.α.) αλλά και της προστασίας έναντι φυσικών καταστροφών (αντισεισμική θωράκιση, αντιπλημμυρική και αντιπυρική προστασία κ.α.).

Το εγκληματικό περιστατικό με την κατάρρευση της γέφυρας στην Πάτρα, δεν πρέπει να συγκαλυφθεί. Είναι συνέχεια στα εγκλήματα με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, τις φονικές πυρκαγιές στη Ρόδο, στην Αττική, στην Εύβοια κ.α., τις καταστροφικές πλημμύρες στην Αττική, στην Εύβοια κ.α. Οι ευθύνες βαραίνουν κυρίως την κεντρική εξουσία και την κυβέρνηση της ΝΔ που έχει αφήσει την κοινωνία απροστάτευτη απέναντι στις φυσικές καταστροφές και τους εργαζόμενους απροστάτευτους απέναντι στην εργοδοτική αυθαιρεσία.

    Απέναντι στο δόγμα της ατομικής ευθύνης και της πολιτικής του «πάμε και όπου βγει»:

Ø  Συμμετέχουμε στις απεργίες και τις κινητοποιήσεις των σωματείων εργαζομένων και άλλων συλλογικών φορέων για το εργοδοτικό έγκλημα στην Πάτρα

Ø  Συμμετέχουμε στις συγκεντρώσεις σωματείων, επαγγελματικών συλλόγων, και συλλογικών φορέων ενάντια στο διαχρονικό περιβαλλοντικό έγκλημα στην Αθήνα και αλλού

Ø  Καλούμε το νέο ΔΣ του ΣΠΜΕ να πάρει άμεσα θέση για το ζήτημα